21 % szybciej
W technice wyczynowej można jechać szybciej o 21% w stosunku do techniki popularnej ( amatorskiej ), tzw. technika bez techniki instynktowna na refleks i instynkt samozachowawczy. Stosując kryterium Sobiesława Zasady szybkość bezpieczna to 10% wolniej niż maksymalna, mamy w zapasie 11% o tyle szybciej i bezpieczniej niż technika popularna maksymalna. W najbliższej przyszłości standard
___________
KODY TECHNIK JAZDY
Podstawy technik jazdy – codziennej, turystycznej, ekonomicznej, sportowej, wyczynowej,
W stylu tai chi,
1 szkoła rajdowa 1995 PL,
ABC+
Sponsoring 66%
1. Pozycje ergonomiczne kierowcy, pilota dla przetwarzania danych najszybszych i bezpiecznych technik jazdy.
2. A – kod optyczny – rozpoznawanie trasy, programowanie geometrycznych i dynamicznych torów jazdy – wybór zasadniczy i chwilowy poszczególnych technik dla rodzaju trasy.
3. B – kod kierownicy – sposoby manualnych technik skrętów w oparciu o rodzaj techniki jazdy w połączeniu z kodem optycznym dla różnych wybranych i chwilowych torów jazdy.
4. C – kod gazu – techniki manualne gazu dla utrzymania zamierzonego geometrycznego lub dynamicznego toru jazdy, podtrzymanie skrętu toru jazdy, skręty czterokołowe, zmiany toru jazdy, dociążanie, przyśpieszanie, łączenie prostych i zakrętów.
5. + – łączenie kodów w systemie dwójkowym – A+B do AB+C – techniki hamowania dynamicznego.
6. tai-chi – sposoby łączenia i równoważenia maksymalnej dynamiki, płynności jazdy na podstawie trzech technik pokonywania zakrętow 1 szkoły rajdowej – paraboli naturalnej, klasycznej, 1+- w priorytecie faz zakrętów.
7. Studium wyczynowych technik jazdy
TORY JAZDY SAMOCHODEM:
1. Najszybsze – rajdowe, wyścigowe (szczegóły w przyszłych felietonach)
2. Dynamiczne – z techniki jazdy, z mocy silnika
3. Pasywne – techniki popularne (amatorskie), wyczynowe asekuracyjne
4. Hamujące – hamowanie kierownicą, lewa noga na hamulcu (uproszczony Aaltonen), hamowanie silnikiem
5. Hamujące na okrągło z opóźnionego wejścia (ERC)
6. Hamujące połówkowe (WRC)
7. Hamujące na granicy postrzegania (F1)
8. Hamujące na małym promieniu (DTM)
RODZAJE TECHNIK JAZDY:
1. techniki jazdy na małych kątach znoszenia
2 . techniki jazdy na dużych kątach znoszenia
3. poślizgi kontrolowane
4. dociskowe techniki jazdy w strefie hamowania, zakrętu
Łączenie rodzajów technik jazdy – wersje najszybsze.
Standardy maksymalne z zastosowaniem:
techniki 1 szkoły rajdowej (wyścigowej) 1+-, techniki rotacyjnej (obrotowej), techniki czterokołowej zmiennej.
Łączenia w kolejności rodzajów
I – 1+2
II – 1+4
III – 1+4+2
Wszystkie wg zasady utrzymania stałej siły odśrodkowej (pomiar G) w całym torze jazdy w zakrętach.
UWAGA: poślizgi kontrolowane (w wersji hamującej) stosowane w wersjach łączonych w przypadkach np.
– zbyt szybkiego wejścia w zakręt
– zbyt dużego opóźnienia hamowania
– za małego docisku w strefie hamowania
– błędu kierowcy – niepełnego łączenia rodzajów technik (błędnych priorytetów)
– zmiany przyczepności w strefie hamowania, zakrętu
______
ABC+ standardy
Podstawowe wyczynowe techniki jazdy.
Program dla czterech indywidualnych, zbiorowych treningów. Parabola klasyczna jako fizyczna podstawa wzorzec dla poznawania i opanowania wszystkich technik jazdy.
Treningi, testy techniki jazdy (TTJ) samochodem
– indywidualne, zbiorowe
Poziomy treningów
I. Podstawowe techniki jazdy ABC+ standard
II. Skróconego programu 1 szkoły rajdowej, wyścigowej
III. Pełny program rajdowy, wyścigowy łącznie z technikami dociskowymi w zakrętach
– regulacje, strojenie silników, podwozi, zmiany i dopasowanie charakterystyk trakcyjnych do specyfiki poszczególnych imprez sportowych, wyczynowych z uwzględnieniem predyspozycji uczestników (zawodników) ich aktualnego poziomu techniki wyczynowej
IV. Trenerów, instruktorów w sportach samochodowych